Κάθε γονέας ανυπομονεί να ακούσει τις πρώτες λέξεις του παιδιού του και αυτό είναι απολύτως κατανοητό, αφού αφορά ένα από τα βασικότερα αναπτυξιακά στάδια. Οι γονείς, οι συγγενείς ή οι φροντιστές του παιδιού είναι οι πρώτοι που θα παρατηρήσουν ανησυχητικά σημάδια πάνω στο παιδί. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Έτσι, δεν κατακτούν όλα τα παιδιά τα αναπτυξιακά στάδια με τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο χρόνο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι καλό οι γονείς να γνωρίζουν σημάδια που πρέπει να τους προβληματίσουν σε ό,τι έχει να κάνει με την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού.

Ενδεικτικά αναφέρονται ανησυχητικά σημάδια που θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς ως προς την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού

Ηλικία 0-1 έτους

  • Δεν αντιδρά σε έντονους ήχους
  • Το παιδί είναι ανέκφραστο
  • Δεν του αρέσει η επαφή με άλλους ανθρώπους
  • Δεν παράγει ήχους ή συλλαβές (π.χ μπα, μα)

Ηλικία 1-2

  • Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή
  • Δεν λέει τουλάχιστον 5-15 λέξεις ως τους 18 μήνες
  • Δεν λέει φράσεις με δυο λέξεις μέχρι τα 2 έτη
  • Δεν μιμείται
  • Δεν δείχνει, δεν ζητά βοήθεια
  • Δεν εκτελεί απλές εντολές με τουλάχιστον ένα σκέλος (π.χ. κάνε γεια)
  • Δεν ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του ονόματος του

Ηλικία 2-3

  • Το εκφραστικό του λεξιλόγιο περιλαμβάνει λιγότερες από 50 λέξεις
  • Δεν χρησιμοποιεί φράσεις με 2- 3 λέξεις
  • Υπάρχει έντονη σιελόρροια
  • Δεν κατανοεί την άρνηση και δεν κάνει χρήση της, π.χ. ‘όχι μαμά'.
  • Δεν αντιλαμβάνεται λέξεις, πρόσωπα ή αντικείμενα
  • Ακόμα εξαρτάται από τις χειρονομίες για να δώσει να καταλάβουν οι άλλοι τι θέλει

Ηλικία 3-4

  • Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή τουλάχιστον κατά τα τρία τέταρτα από αγνώστους
  • Δεν αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων και δεν δρα ανάλογα
  • Δεν χρησιμοποιεί τον πληθυντικό αριθμό
  • Δεν ακολουθεί οδηγίες με δυο σκέλη
  • Δεν σχηματίζει προτάσεις με 4-5 λέξεις

Ηλικία 4-5

  • Δεν τον ενδιαφέρουν άλλα παιδιά
  • Δεν κάνει ερωτήσεις που εισάγονται με τα “ποιος”, “τι”, “πού”, “πότε”
  • Δε χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις με το σύνδεσμο “και”
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις χωρίς άρθρα ή/και προθέσεις
  • Το λεξιλόγιό του αποτελείται από λιγότερες από 400 λέξεις
  • Δεν θυμάται μέρη ιστορίας που του διηγηθήκαμε ή του διαβάσαμε

Ηλικία 5-6

  • Δυσκολεύεται στην σωστή παραγωγή φωνηέντων και αρκετών συμφώνων
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει απλές αντίθετες έννοιες (π.χ. μεγάλο- μικρό)
  • Το εκφραστικό του λεξιλόγιο είναι πολύ περιορισμένο σε σύγκριση με τα παιδιά της ηλικίας του (δηλαδή παράγει λιγότερες από 1000 λέξεις)
  • Δυσκολεύεται στην κατανόηση και στην χρήση των χρόνων των ρημάτων (ενεστώτα- αόριστο- μέλλοντα)
  • Δυσκολεύεται να περιγράψει με λεπτομέρειες εμπειρίες που έχει ζήσει

Ηλικία 6-7

  • Δυσκολεύεται στην ανάγνωση ή και στην γραφή
  • Ακόμα υπάρχουν φωνήματα που δεν παράγει σωστά

Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε επίγνωση ότι το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, ανεξάρτητα από το αναπτυξιακό ορόσημο που κατακτά. Ωστόσο είναι εξίσου σημαντικό οι γονείς και οι άμεσοι φροντιστές να αναγνωρίσουν τα σημάδια σε περίπτωση που το παιδί χρειάζεται βοήθεια στην ανάπτυξη του λόγου του. Σε αυτή την περίπτωση ο γονιός συστήνεται να επισκεφτεί ένα λογοθεραπευτή, ο οποίος θα κάνει μια λεπτομερή αξιολόγηση και θα σχεδιάσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα με βάση τις ανάγκες του παιδιού. Η έγκαιρη διάγνωση από τον κατάλληλο ειδικό και η πρώιμη παρέμβαση είναι τα βασικότερα εργαλεία για την γρήγορη και αποτελεσματική αποκατάσταση των δυσκολιών του παιδιού. Καλό είναι να μην αφήνετε τον χρόνο να περνά θέτοντας χρονικούς περιορισμούς στην επίσκεψη στο λογοθεραπευτή. Η πρώιμη παρέμβαση είναι το καλύτερο βήμα στη θεραπεία του λόγου σε κάθε περίπτωση.

Σινγκ Αναστασία

Λογοθεραπεύτρια στο Κέντρο «Ανάπτυξη»

Πηγές:

Δημητρίου-Παπαβασιλείου, Δ. (2013), Πρόγραμμα Ανάπτυξη checklist κατά Δημητρίου από την βρεφική ηλικία ως και την εφηβεία. Αθήνα: χ.τ.

Καμπανάρου, Μ. (2007), Διαγνωστικά θέματα Λογοθεραπείας. Αθήνα: Εκδόσεις Έλλην

Νικολόπουλος, Δ. (2008), Γλωσσική Ανάπτυξη και Διαταραχές. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος

Σούπη, Ε. (2012), Πρώιμος εντοπισμός προβλημάτων λόγου. Ο ρόλος των γονέων. Ανακτήθηκε 20 Μαρτίου 2020 από http://logotherapeia-ioannina.blogspot.com/2012/04/blog-post.html

Το Έργο μας

my gallery front

Επικοινωνία

"Ανάπτυξη" Καλαμάτας

Βασ. Όλγας 23 - Καλαμάτα

Τηλ. 2721028954

"Ανάπτυξη" Μεσσήνης

Δημ. Παύλου Πτωχού 10 - Μεσσήνη

Τηλ. 2722024065

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.