ergotherapy articleΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ;

Η Εργοθεραπεία (Occupational Therapy) ανήκει στις επιστήμες Υγείας και Πρόνοιας και έχει ως στόχο να καταστήσει τα άτομα ικανά να εκτελούν και να συμμετέχουν στα έργα που έχουν ανάγκη να κάνουν, που επιθυμούν ή που απαιτείται να κάνουν στην καθημερινή ζωή.

ΤΙ ΟΝΟΜΑΖΟΥΜΕ «ΕΡΓΑ» ;

Με τον όρο «έργα» αναφερόμαστε σε όλες εκείνες τις δραστηριότητες που κάνουν τα άτομα μόνα ή μαζί με άλλους και οι οποίες γεμίζουν το χρόνο των ανθρώπων, δίνουν σκοπό και νόημα στην ζωή τους, αντανακλούν την ταυτότητά τους. Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπείας, τα έργα κατατάσσονται σε οκτώ τομείς: α) Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής, β) Σύνθετες Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής, γ) Ανάπαυση και Ύπνος, δ) Εκπαίδευση, ε) Εργασία, στ) Ελεύθερος Χρόνος, ζ) Παιχνίδι και η) Κοινωνική Συμμετοχή.

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ;

Η Εργοθεραπεία παρέχεται σε άτομα ή ομάδες οποιασδήποτε ηλικίας που παρουσιάζουν ή είναι σε κίνδυνο να παρουσιάσουν προσωρινή ή μόνιμη δυσλειτουργία εξαιτίας οποιασδήποτε ασθένειας, τραύματος, διαταραχής, αναπηρίας ή εξαιτίας δυσμενών περιβαλλοντικών παραγόντων.

Πιο συγκεκριμένα, τα προβλήματα υγείας που εμφανίζουν όσοι ευνοούνται από τις υπηρεσίες της Εργοθεραπείας ποικίλουν σε :

  • Γενετικά
  • Νευρολογικά
  • Μυοσκελετικά
  • Ανοσολογικά
  • Καρδιολογικά
  • Ψυχολογικά
  • Κοινωνικά
  • Νοητικά
  • Συναισθηματικά
  • Διαταραχές συμπεριφοράς

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ

Οι εργοθεραπευτικές υπηρεσίες σε παιδιά παρέχονται δομημένα μέσα από μια διαδικασία που αποτελείται από συγκεκριμένα στάδια. Τα στάδια αυτά είναι η αξιολόγηση, η παρέμβαση και ο έλεγχος των θεραπευτικών αποτελεσμάτων της παρέμβασης. Μέσω της εργοθεραπευτικής διαδικασίας βελτιώνεται το παιχνίδι του παιδιού, η σχολική του επίδοση και η συμμετοχή του σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής. Συγχρόνως αρχίζει να ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του, όπως και το αίσθημα της επίτευξης. 

Με την Εργοθεραπεία τα παιδιά μπορούν :

  • Να αναπτύξουν δεξιότητες αδρής και λεπτής κινητικότητας.
  • Να βελτιώσουν τον συντονισμό όρασης και κίνησης.
  • Να αυτονομηθούν σε βασικές δραστηριότητες καθημερινής ζωής.
  • Να υιοθετήσουν υγιείς συμπεριφορές και κοινωνικές δεξιότητες.
  • Να αποκτήσουν ειδικό εξοπλισμό που θα τα βοηθήσει να ανεξαρτητοποιηθούν (αναπηρικά αμαξίδια, συσκευές εναλλακτικής επικοινωνίας κ.α.)

Σημαντικό ρόλο για την ομαλή εξέλιξη του παιδιού διαδραματίζει και το οικογενειακό περιβάλλον. Για τον λόγο αυτό, ένα κλίμα συνεργασίας μεταξύ παιδιού, γονέων και εργοθεραπευτή  είναι υψίστης σημασίας για την αποτελεσματικότητα του θεραπευτικού προγράμματος.

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ;

Εάν το παιδί κατά την ανάπτυξή του παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, τότε οφείλετε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικευμένο εργοθεραπευτή :

  • Αρνείται να παίξει με παιχνίδια της ηλικίας του ή τα χαλάει / καταστρέφει.
  • Είναι αδέξιο, σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία και πέφτει συχνά.
  • Είναι αδύναμο, εμφανίζει ελαττωμένο μυϊκό τόνο.
  • Δεν του αρέσει να βρίσκεται σε ύψος, να κάνει κούνια ή να πηδάει.
  • Δυσκολεύεται να χειριστεί μικρά αντικείμενα, να κρατήσει το μολύβι, να κόψει με ψαλίδι, να σχηματίσει γράμματα, να ζωγραφίσει σε πλαίσιο, να αντιγράψει σχήματα-γραμμές.
  • Δεν έχει διάθεση να εξερευνήσει το περιβάλλον γύρω του.
  • Δεν μπορεί να μιμηθεί τις κινήσεις κάποιου άλλου και δεν συμμετέχει σε συμβολικό παιχνίδι.
  • Εμφανίζει υπερκινητικότητα.
  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί.
  • Εμφανίζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη λόγου.
  • Αποφεύγει δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης, όπως χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, μπάνιο.
  • Είναι αρκετά επιλεκτικό με το φαγητό ως προς τις γεύσεις και τις υφές, έχει συγκεκριμένο διατροφολόγιο.
  • Εμφανίζει υπερευαισθησία σε ήχους, αγγίγματα και αγκαλιές.
  • Δυσκολεύεται στον ύπνο.
  • Εμφανίζει δυσκολίες στην ένδυση, να κουμπωθεί ή να δέσει τα κορδόνια του, να φάει μόνο του ή να πάει μόνο του στην τουαλέτα.
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει τους κανόνες ενός παιχνιδιού.
  • Αποφεύγει την συναναστροφή με άλλα παιδιά, δυσκολεύεται να κάνει φίλους και προτιμά να παίζει μόνο του.
  • Δυσκολεύεται να κατακτήσει ποσοτικές και προμαθητικές έννοιες.
  • Εμφανίζει αδύναμη οπτική, ακουστική και λεκτική μνήμη.
  • Δυσκολεύεται να αφηγηθεί μια ιστορία ακολουθώντας σωστή χρονική αλληλουχία.
  • Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση.

Ευσταθία Φαρμάκη

Εργοθεραπεύτρια στο Κέντρο ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Πηγές:

Case-Smith, J., & O' Brien, J. C. (2015), Occupational Therapy for Children and Adolescents, Seventh Edition. USA: Elsevier Inc.

Κουλουμπή, Μ. Γ. (2017), ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΔΡΗΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Η προσέγγιση της Εργοθεραπείας. Αθήνα: Κωνσταντάρας Ιατρικές Εκδόσεις

World Federation of Occupational Therapy  (2012), Ανακτήθηκε 30 Απριλίου 2020 από WFOT: https://www.wfot.org/

Το Έργο μας

my gallery front

Επικοινωνία

"Ανάπτυξη" Καλαμάτας

Βασ. Όλγας 23 - Καλαμάτα

Τηλ. 2721028954

"Ανάπτυξη" Μεσσήνης

Δημ. Παύλου Πτωχού 10 - Μεσσήνη

Τηλ. 2722024065

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.